Taxi pro opilé - kontakt Praha, Brno, Ostrava, Karlovy Vary, Liberec, Plzeň, Pardubice |
Napsal uživatel MUDr. Zbyněk Mlčoch | ||||||||||||||||||
Čtvrtek, 27. srpen 2009 (23:00) | ||||||||||||||||||
Taxi pro opilce, andělé, želvy, SOS... říkejte jim, jak chcete, ale když se po večírku vymotáte z restaurace omámeni alkoholem, budou to právě oni, kdo vás dopraví domů a uloží čtyřkolového miláčka ke spánku. Jak takoví řidiči na zavolanou fungují?
Zdá se, že dobře a spolehlivě, ale až budete mít ráno čistější hlavu, řeknete si, že takový odvoz je i trochu sázka do loterie. Vyzkoušeli jsme to. "Dobrý večer, kde parkujete?“ ozval se v telefonu ženský hlas. Potřebuji řidiče, který by mě i s mým "fárem“, jehož volant půjčuji jen prověřeným kamarádům a známým, dopravil na druhý konec Prahy. Žena na druhém konci telefonu chce vědět, kde parkuji. Kam pojedeme, ji nezajímá, to si asi budu domlouvat až s mými modrými želvami. Zato ji zajímá, jaké auto budou řídit. "Jsou u vás do pětadvaceti minut,“ říká. Hned do začátku mám připraven bonus v podobě prázdné nádrže, takže pojedeme ještě k benzince. Ještě pár rumových pralinek, ať je dojem dokonalý, a za chvíli už vidím, jak vedle mého BMW zastavuje červený Citroën Xsara, vyvedený v bojovných barvách "odvozovky“. Konečně budu za aristokrata, kterého někdo vozí, pomyslím si a ťukám na okénko xsary. Odemykám auto a hlásím "sucho v nádrži“, posádka s tím nemá problém, trochu mě zarazí, že nikoho nezajímá, jestli je auto vůbec moje. Sympatický pětadvacátník s nakřáplým hlasem se zeptá, jestli si může seřídit sedačku a vynulovat počítadlo kilometrů, aby se pak líp počítaly, přeptá se, kde se rozsvěcí světla - a startujeme. Se zpátečkou mu musím pomáhat. "V každém autě je to jinak,“ stěžuje si. Další specialitkou, kterou si na mého řidiče auto připravilo, je spojka, která je odborným jazykem automechaniků "před smrtí“. Zabírá hodně nahoře, napoprvé auto při rozjezdu chcípne, pak už se s ní řidič sžije. Jedeme natankovat, k benzince ho musím nasměrovat. Ví, kde je, ale už moc netuší, jak k ní trefit. BMW na letních gumách pěkně klouže, zvlášť na "posmrkaných“ a lehce omrzajících dlažebních kostkách. Jedeme však pomalu - předpisově a hezky plynule. Řidič je sdílný a hned se rozpovídá: "Normálně musíme auto šetřit, nevytáčím ho nad nějaké tři tisíce otáček a dávám pozor na podvozek,“ říká a svědomitě kličkuje mezi pražskými krátery. "Pán s kupé od bavoráku si vyloženě přál, abych ho ,točil‘. Když zákazník řekne - ,naložíme mu‘, ale jinak ne, nestojí to za ty problémy potom,“ pokračuje. "Jezdíme slušně, nechceme si zadělat na problémy, zákazník si bude stěžovat a je potíž. Zastavují nás i policisté, probíhá to pak jako jakákoliv jiná kontrola,“ dodává Ptám se, jaké nejlepší a nejhorší auto vezl. Vzpomíná na terénní luxusní Porsche Cayenne, naopak nejhorší prý byla "vybydlená“ felicie pick-up. Červená xsara nás pronásleduje důsledně, občas prosviští oranžovou na semaforu, aby nám stačila. Povídáme si o autech, přijde řeč na to, jak se do andělské letky dostat. "Už jezdím tři měsíce,“ říká, což pravděpodobně znamená, že je z těch zkušenějších. Xsaru řídí kolega, kterého právě zaučuje. "Přinesete řidičák a občanku, okopírují si je a jedete,“ popisuje, jak to při náboru mezi "želvy“ chodí. Už po třech dnech kariéry nočního kočího prý dostal "služební“ auto, které nás těď jako stín sleduje. Napadá mě, že je asi sázka do loterie, jestli vám takhle najatý řidič třeba při parkování nevylepší lak nebo ráfky rýhami. "Jsme pojištění pro případ, kdybych vám s ním něco provedl,“ ubezpečuje mě. "Je to dobrá brigáda, dnes budu jezdit do pěti. Normálně jezdím svým autem a v práci občas dodávkou,“ říká. Kolem Vánoc je spousta večírků, "želvy“ tedy mají vcelku napilno. Dnes byli řidiči na místě dřív než za slibovaných 25 minut, po vánočním období večírků budou prý ještě rychlejší. Podélné parkování na sídlišti jsme si bohužel nevyzkoušeli, jako zázrakem jsme našli na přetékajících uličkách sídliště místo, kam šlo auto postavit kolmo. Měsíc stará zkušenost říká, že řidič od jedné z mnoha společností, které vozí slavící řidiče domů, zaparkoval felícii bez posilovače řízení do standardní mezery na milimetr přesně bez problémů. Jsme na místě, ujeli jsme osm kilometrů, poklábosili. Žádám o účtenku, vyplňuje ji, chce vědět jméno a adresu... Naúčtovali si za kilometry ujeté podle počítadla mého auta a za výlet k benzince nechtějí navíc nic, nepřipočítají si ani za chvíli čekání před domem. Bezpečná cesta k domovu mě tak stála 230 korun.
Po večírku si najměte na cestu domů řidiče Princip služby odvozu auta a řidiče je jednoduchý - v jednom voze přijedou dva řidiči, vy jednomu z nich svěříte klíčky od svého automobilu a na sedadle spolujezdce se už jenom vezete.
Ptejte se na pojištění Ačkoliv je rozhodně lepší za volant neusedat pod vlivem alkoholu, i odvoz najatým řidičem může mít svá rizika. Při výběru firmy, která vás a vaše auto poveze, není od věci se zeptat na pojištění pro případ, že vám najatý řidič auto poškodí nebo nabourá. Zeptat se můžete přímo na dispečinku, při objednávání služby. Nechat se odvézt domů ve vlastním autě i s nějakým tím upitým pivem mohou hlavně obyvatelé velkých měst po celé republice. Telefonní čísla lze obvykle získat v barech a restauracích. V Praze vás odvezou za 25-30 korun za kilometr, minuta čekání vyjde na pět až šest korun. V Brně jsou sazby stejné. Odvoz vás i vašeho auta nabízejí specializované firmy, případně i taxislužby v každém větším městě. Velké firmy mají vlastní vozy, které poznáte na první pohled - většinou malé, výrazně pomalované auto.
Kontakty:
|